Dit jaar werkt Soundtrackcity samen met verschillende universiteiten en hogescholen. Vanuit uiteenlopende disciplines, van sociale geografie tot interaction design, onderzoeken studenten hoe luisteren kan bijdragen aan een dieper begrip van onze stedelijke omgeving.
Bij Anna’s Tuin & Ruigte maakten studenten van Amsterdam University College (AUC) een informatieve audiowandeling door de tuin. Hun wandeling nodigt luisteraars uit om met andere oren te luisteren naar ecologie, stadsnatuur en de interactie tussen mens en omgeving.
Ook in Delft werd luisteren wetenschappelijk ingezet. Masterstudenten Interaction Design van de faculteit Industrial Design Engineering (TU Delft) onderzochten hoe voetgangers straatgeluiden lichamelijk ervaren. Met behulp van somaesthetics en microphenomenology brachten zij subtiele lichamelijke reacties op stedelijke geluiden in kaart – een vernieuwende manier om de relatie tussen lichaam, ruimte en geluid te begrijpen. De resultaten daarvan presenteren de studenten zelf op het Congres GTL (Geluid, Trillingen en Luchtkwaliteit) op 11 en 12 november. Meer informatie daarover hier.
Studenten van de bachelor Sociale Geografie en Planologie (Universiteit van Amsterdam) gingen aan de slag met het ontwerpen van hun eigen sensory walk onder leiding van Dr. Inge van der Welle. In hun opdrachten verkenden zij de stad in twee fasen: eerst in een ‘realistische’ kaartfase, waarin ze de omgeving analytisch vastlegden, en daarna in een ‘idealistische’ fase, waarin een vijf minuten durende audiotrack de deelnemer meevoerde in hun persoonlijke zintuiglijke verbeelding van de stad.
Ook gaf Soundtrackcity een gastcollege aan studenten aan de HvA van het vak Amsterdam: Sense, Space and Public Design. Na het college liepen de studenten twee audiowandelingen door de Nieuwemarktbuurt en maakten ze een opdracht waarin ze hun luisterervaringen analyseerden. Zo konden ze actief ervaren hoe geluid en ruimte elkaar beïnvloeden in de stad.
Soundtrackcity kan studenten begeleiden bij hun onderzoek naar de stedelijke ruimte en hen luistermethodes aanreiken waarmee ze de stad op een nieuwe manier leren onderzoeken, niet alleen als een fysieke ruimte, maar ook als een bezielde ruimte die steeds opnieuw wordt vormgegeven door de interactie van alle aanwezige spelers (actoren). Een proces dat bij uitstek door te luisteren kan worden onderzocht.
Ben je ook op zoek naar een samenwerking tussen Soundtrackcity en jouw studenten, faculteit of opleiding?
Neem gerust contact met ons op, dan kijken we samen naar de mogelijkheden!



