Soundtrackcity
  • English
  • Nederlands

Who has the right to decide how our urban environment should sound?

This question is at the heart of the Sonic Aggregator project, in which everyone is invited to research the sound environment.

How to design urban sonic places

This question is at the heart of the Sonic Aggregator project, in which everyone is invited to research the sound environment.


Sonic Aggregator Luisterobject

(tekst …. ) Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Stedelijk geluid is een vluchtig

Stedelijk geluid is een vluchtig, immaterieel en ruimtelijk aspect dat in de stedenbouw doorgaans niet de aandacht krijgt die het verdient. Het luisterobject Sonic Aggregator verandert dit op twee manieren. Enerzijds is het object een zichtbare “verzamelplaats” voor stadsgeluid; anderzijds maakt het object de participatie van de betrokken gemeenschappen mogelijk. Daarnaast biedt het een plek in de stedelijke ruimte die voor iedereen toegankelijk is. Het luisterobject maakt participatie op een toegankelijke en speelse manier mogelijk en schept de voorwaarden om luisterervaringen in de stedelijke ruimte kritisch te onderzoeken in een collaboratief en participatief werkproces.

 

Het luisterobject

Het object – een modulaire, sculpturale installatie – nodigt mensen uit om te blijven hangen, te luisteren en de interactie aan te gaan en het idee van stedelijk geluid te transporteren en over te brengen, als een soort Trojaans paard, direct in de stedelijke omgeving. Zittend in de akoestisch geperfectioneerde geluidsruimte van het object kunnen bezoekers virtueel door een afgebakend deel van de stad navigeren via een touchscreen en zich onderdompelen in de respectieve geluidswerelden. De akoestische eigenschappen van de installatie zijn zodanig dat de luisteraar het gevoel krijgt op de plek te zijn waar de opname is gemaakt. Dit maakt het mogelijk om plaatsen akoestisch te vergelijken, of om geluidseigenschappen te veranderen en mogelijke scenario’s te simuleren.

Credits

Listening Object
client: Soundtrackcity
design: Michiel Huijsman
sound engineering: Justin Bennett
multimedia engineering: Louwrens Duhen
development apps: Roeland Landegent
interaction design: Jet Schroot
construction outer shell and furnishing: Woodworks
installation, implementation and finishing: Michiel Huijsman
construction supervision: Marco Cops