Het IFFR tranformeert de werkelijkheid in film. Uitsluitend met geluid.
Het grootste filmloze onderdeel van For Real zijn vier geluidswandelingen. Vier kunstenaars onder wie Jeroen Stout en Lee Patterson, ontwierpen een soundtrack voor een wandeling op Kop van Zuid. Dat levert indringende cinematografische ervaringen op, belooft het festival. De wandelingen zijn voor het festival geproduceerd door Soundtrack City, dan twee jaar geleden al begon met geluidswandelingen in Amsterdam, naar een idee van Renate Zentschnig. Er zijn inmiddels tien verschillende wandeleringen van De meiden van de Meeuw in Noord tot een Zuidas Symphony. Ook in andere landen is de geluidswandeling in opkomst, niet alleen als nieuwe vorm van gids, maar ook als kunstwerk. In new York maakt het collectief Soundwalk “Audio Tours for People Who Don’t Normally Take Audio Tours’.
De geluidswandeling is het tegendeel van een hoorspel. Je kunt je ogen er niet bij sluiten. Hij komt niet uit de film voort, maar uit de beeldende kunst. Een van de pioniers van het genre is de Canadese Janet Cardiff, die in de jaren negentig voor het eerst mensen via oortjes teksten influisterde. Nederlandse voorlopers zijn Cilia Erens, die onder het motto ‘ sound ís sight’ geluidskunst maakt, en Willem de Ridder, die voor o.a. de Kunsthal in Rotterdam en het Reestdal in Overijssel bijzondere audiotours verzon.
Artikel van het NRC door Bianca Stigter over het programma onderdeel For Real van het Filmfestival Rotterdam in 2018.